Fietsers voeren sinds kort de lijst aan als het gaat om dodelijke verkeersslachtoffers, meldde de Volkskrant onlangs. De explosieve groei van het aantal elektrische fietsen is daar mede debet aan. Ruim een kwart van die verongelukte fietsers zaten op een e-bike, onder wie veel 65-plussers. Ook voor automobilisten is het extra oppassen met al die e-bikes op straat. Eens kijken hoe dat zit met je verzekering.
Zoef, daar gaat weer een kwieke senior op een fiets met trapondersteuning nét voor de auto langs. Dit keer liep het goed af, maar één verkeerde inschatting kan fatale gevolgen hebben. Want van een afstandje lijkt het een doodgewone fiets die op je af komt. Dat ie met 25 kilometer per uur komt aansuizen, merk je pas op het laatst. Veel van die rappe elektrische fietsen zijn vanwege hun vorm volgens een door de krant geraadpleegde fietsenmaker totaal niet geschikt voor de oudere doelgroep die het vervoermiddel massaal heeft omarmd. Maar ondertussen rijden ze wel met duizenden rond en heb je er maar rekening mee te houden.
Gelijkgesteld met gewone fiets
De e-bike zoals boven wordt omschreven, wordt volgens door de overheid gelijkgesteld met een gewone fiets. Kenmerken: de fiets heeft trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, je moet meetrappen om vooruit te komen en de elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt.
En wat betekent dat voor de automobilist?
Heb je met je auto een aanrijding met een standaard elektrische fiets, dan moet je minimaal vijftig procent van de schade vergoeden (is de fietser jonger dan 14 jaar zelfs honderd procent). Wat het exacte bedrag is, hangt af van de omstandigheden. Zorg daarom dat je schadeformulier volledig is ingevuld, maak foto's en noteer de namen van eventuele getuigen.
En wat dekt mijn verzekering?
De schade die je als automobilist bij anderen veroorzaakt, dus ook aan een e-bike, wordt vergoed door je autoverzekering, ongeacht of je schuldig bent of niet. En dan maakt het ook niet uit of je een WA-, beperkt casco- of allriskpolis hebt. Als de fietser schuldig is, dan heeft dat geen invloed op je schadevrije periode en verandert niets aan de premie. Is het wél jouw schuld, dan raak je vijf schadevrije jaren kwijt. Dat heeft invloed op je plek op de bonus-malusladder en op je no-claimkorting. Je gaat meer premie betalen.
Hele snelle e-bike: de speed-pedelec
De standaard elektrische fiets heeft ook een snelle broer, de speed-pedelec. Die gaat echt hard en wordt daarom gelijkgeschakeld met een bromfiets. Dus gelden bij de afwikkeling van een ongeluk ook andere regels dan bij een aanrijding met een (elektrische) fiets. Met andere woorden, heb je met je auto een ongeval waarbij een speed-pedelec is betrokken, dan zijn jullie voor de wet gelijke verkeerdeelnemers.