Het veroorzaken van autoschade aan een auto van iemand anders is natuurlijk nooit leuk, herstelkosten van krassen en/of blikschades lopen al gauw in de honderden Euro’s. Combineer dat met een mogelijke daling van het aantal schadevrije jaren, met andere woorden een hogere verzekeringspremie, en vooral jongeren kiezen er dan het vaakst voor om geen contactgegevens achter te laten. Dit blijkt uit een onderzoek van Netpolis onder 1.082 automobilisten.
In het laatste deel van een onafhankelijk onderzoek onder bijna 1.100 automobilisten dat recent is uitgevoerd onder mannelijke en vrouwelijke bestuurders, is gevraagd òf en hoé zij schade melden als zij schade hebben toegebracht aan een onbeheerde auto.
Het onderzoek heeft diverse opvallende uitkomsten. Wij bespreken een aantal opvallende resultaten.
Aantal schades per leeftijdscategorie
Het stereotype beeld dat jongeren relatief onvoorzichtig zijn in het verkeer, lijkt te worden bevestigd in het onderzoek. 40% van de jongeren tussen de 18-24 jaar geven aan dat zij in hun prille bestuurdersleven al eens autoschade hebben gehad.
Leeftijd
Een ander opvallend voorval is dat jongeren nadat zij schade hebben veroorzaakt aan een onbeheerde auto, vaak geen, of een onvolledig briefje, zonder contactgegevens achterlaten. De benadeelde eigenaar heeft hier dus niets aan om de schade te verhalen. Dat het een verkeersmisdrijf is om jezelf niet kenbaar te maken nadat je schade hebt veroorzaakt, lijkt bij veel jongeren nog onduidelijk, of de mogelijke gevolgen hiervan worden nogal onderschat.
Man versus Vrouw
Na het veroorzaken van schade aan een onbeheerde auto zijn mannen meer bereid om een briefje met volledige contactgegevens achter te laten. Een even hoog percentage mannen als vrouwen (slechts 1%) vervolgt hun weg na de schade zonder contactgegevens achter te laten.
Beroepen
Het blijkt dat Nederlanders die werken in de vervoer en financiële sector het vaakst schade rijden. Dit in tegenstelling tot werknemers in de gezondheidszorg en de culturele sector. Naast het feit dat deze mensen gemiddeld meer kilometers maken en dus meer kans hebben om bij een aanrijding betrokken te raken, heeft het vermoedelijk ook te maken met de verhouding in geslacht bij de verschillende beroepen.
Meer onderzoeken door Netpolis
Interesse in meer onderzoeken uitgevoerd door Netpolis? We deden ook onderzoek naar het rijgedrag van vrouwen in tegenstelling tot mannen. En een onderzoek naar het aantal en soort overtredingen per automerk met interessante uitkomsten!