26 maart 2019
Als het aan de verzekeraars ligt, krijgt iedere auto een 'zwarte doos' die helpt om bij een ongeluk de schuldvraag vast te stellen. Bovendien draagt deze event data recorder (EDR), zoals het apparaat werkelijk heet, ook bij aan de bestrijding van verzekeringsfraude. Alleen de privacy blijft nog een 'dingetje'. Wie krijgt welke gegevens te zien?
Hoewel die laatste vraag nog moet worden beantwoord, lijkt de kogel door de kerk. Het Verbond van Verzekeraars wil dat elke auto verplicht met een EDR wordt uitgerust en Veilig Verkeer Nederland en de ANWB sluiten zich daarbij aan. Op Europees niveau wordt al gewerkt aan een plan om in 2020 een EDR verplicht te stellen.
Afwikkelen schade
Veel nieuwe auto's hebben al een chip ingebouwd die data verzamelt zodra de airbag geactiveerd wordt. Zo kan bij een ongeval worden nagegaan wat er in de laatste seconden is gebeurd. Vragen als 'wat was de snelheid, hoe lang bedroeg de remweg, droegen bestuurder en passagiers een gordel en was de bestuurder tijdens bezig met de smartphone?' kunnen snel worden beantwoord. Het maakt het afwikkelen van de schade veel eenvoudiger.
Verkeersveiligheid en fraude
Daarnaast kan een EDR bijdragen aan de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld door signalen te versturen als er neerslag valt waarna de maximum snelheid op het betreffende wegdeel kan worden aangepast. Of een slecht wegdek melden via de uitslag van de schokbrekers. Het apparaatje kan verder een rol spelen bij fraudebestrijding. Jaarlijks wordt in de autoverzekeringsbranche voor 50 miljoen euro aan fraude opgespoord. Minder fraude kan resulteren in een lagere premie.
Privacy en de zwarte doos
Maar wat gebeurt er nog meer met al die nuttige en relevante informatie die een EDR verzamelt? En wat weet zo'n zwarte doos nog meer van mij? Wie kan dat allemaal zien en wordt dat ook gedeeld? Deze vragen rijzen al snel bij iedereen voor wie privacy een groot goed is. Want voor je het weet ligt je profiel 'op straat'. De verzekeraars zeggen dat bij een ongeval voor hen alleen de informatie van de laatste acht seconden er toe doet. Oudere informatie wordt doorlopend gewist. Het uitlezen van de gegevens kan door de politie gebeuren, die ze omzet in een proces-verbaal. Dat kan dan weer naar de verzekeraar worden gestuurd.
Europa en de EDR
De invoering van een EDR blijft niet beperkt tot Nederland. De Europese Commissie werkt aan een plan dat erin voorziet dat over twee jaar elke auto verplicht met een EDR is uitgerust.